Kampania organizowana przez Logo Corega
Menu

Rozmowa z Robertem Janowskim – ambasadorem kampanii „9 milionów powodów”

Dlaczego zaangażował się Pan w kampanię „9 milionów powodów”?

Zdecydowałem się zaangażować w kampanię „9 milionów powodów”, która zwalcza poczucie wstydu u osób noszących protezę zębową oraz uświadamia społeczeństwo, że proteza to całkowicie normalna rzecz, ponieważ liczba jej użytkowników jest dla mnie szokująca. Takich osób jest w Polsce aż 9 milionów. Nie spodziewałem się, że aż tak ogromna część społeczeństwa jest w pewnym sensie niedoceniona. Żyję w tym samym kraju co oni i być może sam również będę kiedyś mierzył się z ich codziennymi problemami. Tak jak oni mogę obawiać się, że proteza zębowa wypadnie podczas śmiania, jedzenia czy kichania, ktoś ją zauważy, a nawet publicznie wyśmieje. Świadomość społeczna w tym temacie jest zdecydowanie za słaba.

Reasumując, głównymi powodami, dla których zostałem ambasadorem tej kampanii jest liczba ludzi dotknięta tym problemem, tabu jakie narosło wokół tego tematu oraz chęć niesienia pomocy osobom, które z tego względu rezygnują z ważnych dla siebie aktywności.   

Jest wiele kampanii społecznych poruszających ważne tematy, dlaczego temat protez zębowych wydał się Panu szczególnie ważny?

Zawsze bardzo chętnie angażuję się w akcje społeczne i lubię być aktywny w społecznych wyzwaniach. Ten temat wydał mi się szczególnie interesujący i ważny, ponieważ jak dotąd był całkowicie pomijamy. Pomimo ogromnej skali problemu, takiej kampanii nikt wcześniej nie przeprowadzał. Temat ten dotyczy 9 milionów Polaków i uważam, że nadszedł czas, aby zająć się nim na poważnie.  

Czy w swoim najbliższym środowisku (rodzina, przyjaciele) zna Pan kogoś, kto nosi protezę zębową? Czy spotykał się Pan wcześniej z tym tematem?

Z tego co mi wiadomo, nikt z mojego najbliższego otoczenia nie nosi protezy zębowej, jednak być może po tej kampanii te osoby się ujawnią. Może okazać się, że do tej pory nie miały one odwagi o tym ze mną porozmawiać. Mam nadzieję, że jeśli faktycznie tak to wygląda, to po kampanii powiedzą „Robert, dziękuję.  Ja również jestem wśród tych 9 milionów i wiem, że nie jest to powód do wstydu”.

Czy zetknął się Pan kiedyś osobiście ze stereotypami nt. osób noszących protezę?

Myślę, że sama liczba „9 milionów Polaków noszących protezę zębową” mówi nam o tym, że te stereotypy istnieją i są głęboko zakorzenione w naszym społeczeństwie. Liczba ta jest ogromna, jednak osobom z protezą wydaje się, że są pojedynczymi przypadkami. Uważam, że takie stereotypy trzeba jasno nazwać, a następnie odczarować. Proteza zębowa to normalna rzecz, tak samo jak normalne jest noszenie aparatu ortodontycznego. Proszę jednak zwrócić uwagę, że aparat ortodontyczny nie jest już w naszym społeczeństwie tematem tabu, zaś proteza zębowa nadal nim jest. Właśnie dlatego tutaj jestem.

Kampania chce walczyć ze wstydem związanym z posiadaniem protezy zębowej. Jaka jest Pana zdaniem rola lekarzy w tym procesie?

Rola lekarzy oraz farmaceutów w tym temacie jest ogromna. Ja jako ambasador kampanii zapraszam wszystkich lekarzy, stomatologów, psychologów, farmaceutów oraz każdego kto uważa że ten temat jest ważny do zaangażowania się. Uświadamianie społeczeństwa to długotrwały proces, więc z pewnością zajmie to trochę czasu. Nie zrobimy tego w tydzień. Do naszej akcji przyłączyło się już Polskie Towarzystwo Stomatologiczne oraz Polskie Towarzystwo Psychologiczne. Robimy to wszystko po to, aby uświadomić ludziom, jak duży jest to problem, ale jednocześnie w jaki sposób wspólnie możemy sobie z nim poradzić. Wszystko po to, by 9 milionów Polaków noszących protezy zębowe znów mogło normalnie się uśmiechać, mieć swoje pasje, żyć bez ograniczeń i nie bać się, że ktoś negatywnie ich oceni. Nikt nie jest idealny i jak z obrazka. Ktoś musi podjąć to wyzwanie i bardzo się cieszę, że to właśnie mi Corega zaproponowała zaangażowanie się w kampanię.  

Jest Pan ambasadorem kampanii „9 milionów powodów”. Co to dokładnie oznacza? Jakie są Pana aktywności?

Jako ambasador kampanii chcę edukować społeczeństwo wszędzie tam, gdzie będę mógł. Nie tylko poprzez filmy edukacyjne, wywiady czy audycje radiowe. Moja funkcja nie jest bowiem wyłącznie reprezentacyjna. Nie planuję tylko mówić, ale faktycznie działać. Stąd też mój bezpośredni kontakt z ludźmi noszącymi protezę zębową. Uważam, że ambasador powinien wiedzieć jak wygląda sytuacja po jednej i po drugiej stronie. Miałem przyjemność poznać bohaterów naszej kampanii, a wiedzę, którą dzięki tym rozmowom zdobyłem, wykorzystam, by pokazać społeczeństwu, że z protezą można żyć pełnią życia.

Informacja dotycząca plików cookies

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu